دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۴

«ریاست بنیاد فرهنگی روایت فتح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

به «پول گیشه» اعتقادی ندارم/ باور داریم آنچه باید اتفاق بیافتد «انتقال حس و معنا» است/ هدفم جذب نفراتی است که ببینند، حس بگیرند و لذت ببرند

علی مقواساز

سینماپرس: سردار «علی مقواساز» با اشاره به سیاست های بنیاد روایت فتح در زمینه بازگشت سرمایه و توجه به گیشه، گفت: شخصاً در مجموعه‌ی روایت فتح، هیچ‌گاه دنبال پول نبوده‌ام. هدفم جذب «نفر» است؛ نفراتی که ببینند، حس بگیرند و لذت ببرند. من به پول گیشه اعتقادی ندارم. گیشه، بله، در سینما بسیار مهم است، اما به‌شرطی که در شرایط برابر باشد. این پرسش را باید مطرح کرد: آیا مهم پولی‌ست که به دست می‌آید؟ یا تعداد بیننده‌ای که اثر را می‌بیند؟

سردار «علی مقواساز» ریاست بنیاد فرهنگی روایت فتح در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به میزان رضایت خود از عملکرد بنیاد روایت فتح در حوزه سینما اظهار داشت: به‌نظر من، در حوزه‌ی کیفی، هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد که به بهترین شکل ممکن عمل می‌کنیم؛ چرا که در سینما، هر گامی که برداشته شود، همواره امکان گام‌برداشتن به سطحی فراتر وجود دارد. نکته‌ی مهم، تشکیل چند اتاق فکر در «روایت فتح» بود؛ که انجام شده است. اتاق‌هایی که مأموریتشان گردآوری و بررسی منشور بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی سینما است. ما سعی کردیم بفهمیم نگاه معظم‌له به سینما چیست: آیا سینمایی می‌خواهیم پرهیجان، پرزرق‌وبرق، آکنده از صحنه‌های پر سر و صدا و اکشن؟ یا سینمایی می‌خواهیم که حس داشته باشد؟ که بتواند با مخاطب ارتباط بگیرد و مفاهیم دفاع و مقاومت را با زبانی هنری، سلیس و شفاف، منتقل کند؟

وی تاکید کرد: ما باور داریم آنچه باید اتفاق بیافتد، انتقال حس و معنا است؛ نمایاندن ابعاد مغفول‌مانده‌ای از دفاع مقدس، مانند آنچه شهید آوینی به‌زیبایی به تصویر کشید. جهت‌گیری ما نیز به همین‌سوست و در پنج اثری که در حال تولید داریم «غیر»، «ساعت صفر»، «پیش‌مرگ»، «شمال از جنوب غربی» تمرکز و تأکیدمان بر همین فضاست؛ فضایی که پیش‌تر هم بود، اما اکنون عمیق‌تر و هدفمندتر دنبال می‌شود.

سردار مقواساز تصریح نمود: از نظر من، نقطه‌ی تمرکز باید این باشد که در اوج تکنیک، بتوانیم احساس را هم منتقل کنیم. نمی‌شود تکنیک را در اختیار داشت اما با عواطف مخاطب ارتباط نگرفت. نمی‌توان صرفاً به صحنه‌های خوش‌ساخت یا اکشن دل خوش کرد؛ همه‌چیز باید در کنار هم بنشیند تا سینما اثرگذار شود.

مقواساز همچنین در مورد عدم پوشش آثار و تولیدات در موعد اکران همانند «پیشمرگ» بیان کرد: این اثر آماده‌ی اکران بود، اما در زمان نوروز پخش شد؛ زمانی که به‌نظر من، زمان مناسبی نبود. ما اساساً نوروز را برای چنین اثری مناسب نمی‌دانستیم. متأسفانه اکران هم‌زمان با ماه مبارک رمضان افتاد. شخصاً با آن تصمیم موافق نبودم، دلایلی هم داشتم، اما در جمع تصمیم‌گیران، رأی بر اکران داده شد.

مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح با بیان این مطلب که اگرچه «پیش‌مرگ» در مقایسه با سایر آثار دفاع مقدس فروش نسبتاً خوبی داشته، اما مقایسه‌ی سینمای دفاع مقدس و مقاومت با سایر ژانرها در فروش یا اکران، کاری کاملاً اشتباه است؛ اظهار داشت: چون رقابت، زمانی منصفانه است که دو اثر در شرایط برابر عرضه شوند. مثل دو دونده که باید بر خط شروع، در یک زمان و با یک سوت حرکت کنند. شما نمی‌توانید یکی را وسط راه، عقب نگه دارید، دستش را بگیرید، بعد انتظار رقابت داشته باشید.

مقواساز با انتقاد از وضعیت اکران در سینماهای کشور تصریح نمود: ما اصلاً مدیریت اکران برابر نداریم. برخی معتقدند که آثار دفاع مقدس مخاطب ندارند، اما من این را نمی‌پذیرم. می‌گویم اگر فقط یک بار، آثار دفاع مقدس را در شرایط کاملاً برابر، چه در تبلیغات، چه در تعداد پرده، و چه در سانس‌ها، با سایر فیلم‌ها مقایسه کنیم، خواهیم دید که چه اجحافی صورت گرفته.

او ادامه داد: در چهار استان، تنها با بحث و پیگیری فراوان توانستم فیلم را روی پرده ببرم. نمی‌پذیرفتند. می‌گفتند این فیلم دیده نمی‌شود. اما واقعیت این است که اگر در شرایط برابر قرار بگیرد، قطعاً دیده خواهد شد.

وی تاکید کرد: می‌خواهم این را بگویم که ما نباید امروز، همین حالا با برخی قضاوت‌ها مسیر را ببندیم. اینکه مثلاً بگوییم فلان فیلم دفاع مقدسی نفروخته، پس فاقد ارزش است، قضاوتی سطحی و نادرست است. حتی اگر هیچ مخاطبی هم نداشته باشد، این آثار بخشی از فرهنگ ما هستند.

این مدیر فرهنگی در مورد سیاست های بنیاد روایت فتح در زمینه بازگشت سرمایه و گیشه بیان کرد: شخصاً در مجموعه‌ی روایت فتح، هیچ‌گاه دنبال پول نبوده‌ام. هدفم جذب «نفر» است؛ نفراتی که ببینند، حس بگیرند و لذت ببرند. من به پول گیشه اعتقادی ندارم. گیشه، بله، در سینما بسیار مهم است، اما به‌شرطی که در شرایط برابر باشد. این پرسش را باید مطرح کرد: آیا مهم پولی‌ست که به دست می‌آید؟ یا تعداد بیننده‌ای که اثر را می‌بیند؟

وی متذکر شد: من می‌گویم بیننده مهم‌تر است؛ بیننده‌ای که لذت ببرد، ارتباط بگیرد. البته، پول برای تهیه‌کننده و مالک اهمیت دارد، اما آنچه برای ما اولویت دارد، «نفر بیشتر» است؛ مردمی که فیلم را ببینند، حس بگیرند و همراه شوند. اگر به سامانه‌های نظرسنجی موجود نگاه کنید، می‌توانید این تأثیر را ببینید.

سردار مقواساز همچنین در پاسخ به این نقد که «حضور آثار نا مرتبط با جشنواره هجدهم فیلم مقاومت ضربه زننده و موجب آسیب این جشنواره بود» اظهار داشت: این مسأله قرار است به‌صورت جدی بررسی شود. باید بپذیریم که «مقاومت» مفهومی بسیار گسترده دارد. هر تولیدکننده‌ای که در این کشور بایستد و اثری خلق کند، در حال مقاومت است؛ مقاومت اقتصادی. مقاومت فقط به میدان جنگ محدود نمی‌شود. در سیاست هست، در اقتصاد هست، در فرهنگ هم هست.

وی افزود: باید بنشینیم و این مرزها را دقیق تعریف کنیم. ممکن است اثری انیمیشن باشد، اما مضمونش، مقاومت باشد. مثلاً مقاومت نوجوانی در برابر فشارها، یا باور کردن خودش و ایستادن پای مسئولیتش. این هم مصداق مقاومت است.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری از «مقاوم‌سازی حوزه‌ی فرهنگی» سخن می‌گویند. بنابراین، نباید مقاومت را صرفاً به جنگ تقلیل دهیم. از نگاه من، روایت فتح باید با جدیت وارد حوزه‌ی تولیداتی شود که پیشرفت انقلاب اسلامی را نشان می‌دهند. این هم، مصداق بارز مقاومت است.

سردار «علی مقواساز» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: نمی‌گویم باید بعد نظامی را کنار گذاشت؛ نه. اما لازم است بنشینیم و چارچوبی دقیق و علمی برای این حوزه ترسیم کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.